Isnin, 1 Februari 2010
Death and The Hereafter
When God created people, He intended that they would live forever and not simply vanish after their time span on earth expires. Surely all men and women will taste death on earth. Some people will live long life-spans, some quite short, some ranging between the two, but all have spans that nonetheless come to an end. Yet death is a doorway to the Hereafter, not the end of all. Life on earth is considered one stage of the long road of human existence. This worldly life, however, is extremely important, for it is the only chance in which one can demonstrate faith in God and morality; it is an arena of trials that test our beliefs and our resolve to keep to them.
Those who persevere faithfully, Heaven awaits them in the Hereafter (“Janna” in Arabic): an abode that is immensely beautiful, peaceful, and so sublime that our earthly senses cannot possibly perceive them at present. The Quran offers glimpses of Heaven, of God’s generosity: running rivers; fantastic lush gardens, the grandest trees, banquets of delectable food and drink, endless estates, gushing springs, cushions of brocade, virtuous and lovely companions; people living forever without malice, jealousy, evil, lies, and envy that, as we all know, can insult, offend, and break hearts. Callousness, competition, back-stabbing, and ignorance are not just gone, but impossible in Heaven.
Instead, there is profound intelligence far beyond what our minds can even imagine now; there are no obligations, only complete freedom and whatever a person desires. People experience closeness to God and the right to gaze upon His Divine Countenance. All of this without end, without aging, boredom, or any kind of burden, duty, work, pain, or sickness. What is astonishing is that any description that has ever been revealed about Heaven in any of the scriptures are, at best, glimpses. The Prophet Muhammad said that in Heaven one finds what no eye has ever beheld or what no ear has ever heard, or what never has come to anyone’s mind. This is for those who are faithful and patient in this very brief life.
There is also Hell, the unrelenting chastisement, for those who chose to deny God, ridicule or reject His Prophets and teachings, and live with lewdness, never repenting or turning their lives around. Hell is an inferno of fire whose evils and pains are beyond imagination. Its inhabitants live with pain, humiliation, and terrible regret. But whatever a person’s past may be like, one has recourse to God’s forgiveness and mercy. God’s mercy outstrips His anger. So the Quran frequently invites people to seek out God and ask for His mercy, for God loves to forgive and is infinitely generous with mercy.
Source : Mosque Foundation
Isnin, 25 Januari 2010
Mari Membaca Al-qur'an
Khamis, 21 Januari 2010
Kasihi Ibu Sayangi Bapa
Secara lazimnya menurut ilmu matematik seperti mana yang telah di persetujui oleh pakar-pakar Matematik mahu pun pelajar-pelajar sekolah rendah yang sudah mengikuti pembelajaran subjek Matematik dalam tajuk tambah akan mengiyakan bahawasanya satu di tambah satu hasilnya dua. Mahu pun begitu teori tersebut tidak tepat jika digunakan dalam masalah penambahan ahli keluarga kerana yang tepatnya ialah satu di tambah satu hasilnya tiga. Dengan kata lain kasih sayang yang erat di antara seorang suami dan seorang isteri akan membawa kepada lahirnya seorang anak seterusnya berlaku pertambahan pada bilangan ahli keluarga tersebut daripada dua orang kepada tiga orang.
Anak yang dilahirkan kebiasaannya akan mendapat kasih sayang dan jagaan yang cukup rapi daripada kedua ibu bapanya. Bagi mereka cahaya mata mereka itulah segala-galanya bagi mereka. Mereka sanggup bersusah payah berjaga malam melayani kerenah anak mereka yang kadang kala menangis sepanjang malam. Mereka juga sanggup memerah keringat menyediakan segala keperluan hidup anak mereka tidak kiralah daripada sudut pemakaian mahupun pemakanan demi memastikan jantung hati mereka ini dapat terus hidup dalam keadaan yang bebas daripada penyakit dan serba-serbi cukup walaupun terpaksa menggadai sebahagian besar daripada hasil pendapatan mereka.
Yang menjadi persoalannya ialah mengapakah ada bahkan ramai daripada anak-anak yang apabila mereka sudah meningkat dewasa sanggup melayani ibu bapa mereka dengan perlakuan yang tidak sepatutnya. Ada anak yang sanggup memukul ibu bapanya, ada anak yang sanggup merampas harta hasil titik peluh kedua ibu bapanya dan ada juga anak yang sanggup meninggalkan ibu atau ayahnya di rumah orang-orang tua atas alasan sibuk, tidak mempunyai waktu yang cukup untuk menjaga mereka dan sebagainya. Adakah mereka tidak ingat jerih perih kedua ibu bapa mereka menjaga mereka suatu ketika dahulu? Adakah mereka tahu bahawa kedua ibu bapa mereka juga sibuk akan tetapi tetap berusaha meluangkan masa menjaga mereka?
Firman Allah SWT dalam Surah Al-Isra’ ayat 23 yang mana maksudnya, “dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘Hah’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).
Petikan ayat tersebut jelas menunjukkan betapa besarnya tanggungjawab kita selaku anak menghormati kedua ibu bapa. Kita di larang daripada berlaku kasar kepada mereka walau hanya dengan meninggikan suara sekalipun. Sebenarnya seseorang anak tidak akan berlaku kasar pada kedua ibu bapa mereka jika dia benar-benar menyayangi mereka bahkan melayani mereka berdua dengan baik. Bukankah rasa kasih dan sayang itu akan membawa kepada satu hubungan antara manusia yang cukup murni dan indah. Oleh itu, mana mungkin seorang anak yang berlaku kasar pada kedua ibu bapanya boleh di sinonimkan dengan rasa kasih dan sayang.
Antara kedua ibu bapa yang sudah kita sedia maklum perlu diberikan kasih sayang yang sepenuhnya kita juga di tuntut oleh syari’at agar melebihkan ibu daripada bapa. Ada sepotong hadith yang menceritakan bagaimana Rasulullah SAW di soal oleh sahabat tentang siapakah yang perlu di berikan layanan atau kasih sayang yang lebih. Rasulullah menjawab ibu kamu sehingga tiga kali kemudian barulah di sebutkan ayah kamu. Tidak dinafikan bahawa kedua ibu bapa sama-sama bersusah-payah membesarkan seseorang anak akan tetapi kasih sayang yang dicurahkan oleh seorang ibu kepada anaknya itu sering dikatakan lebih hebat daripada si bapa.
Kasih sayang seorang perempuan yang di tonjolkan kepada seseorang jika di bandingkan dengan lelaki jika diperhatikan amatlah mendalam dan cukup tulus berbanding lelaki. Sudah fitrahnya diciptakan perempuan dengan rasa kasih dan sayangnya yang cukup cukup istimewa pada mana-mana insan yang disayangi. Oleh kerana itu jugalah kasih sayang yang ditonjolkan oleh seorang ibu pada anaknya kelihatan istimewa kerana sudah semestinya seorang ibu itu adalah seorang perempuan.
Lebih-lebih lagi jika dilakukan pemerhatian pada haiwan seperti kucing, burung, singa dan sebagainya. Perbezaan kasih sayang yang ditonjolkan antara si ibu dan si bapa lebih jelas ketara berbanding manusia. Kebanyakan binatang yang menjaga anak-anak hanyalah si ibu. Si bapa sudah menghilangkan diri entah ke mana. Walaupun begitu si ibu haiwan tetap gigih membesarkan anak-anaknya bersendirian.
Sebagai intipati yang perlu digarap dan di ambil iktibarnya sama-samalah kita selaku insan yang memiliki ibu bapa memberikan layanan dan kasih sayang yang terbaik pada mereka. Ingatlah bahawa tanpa redha mereka pada kita maka tidak hadir juga redha Ilahi. Tempoh masa mereka masih hidup inilah waktu yang terbaik bagi kita untuk memohon ampun atas segala salah silap kita pada mereka dan memberikan sepenuh kasih sayang sebelum mereka pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya.
Mursyidul Am Baru Ikhwanul Muslimin
Nama :
Mohamed Badi' Abdul Majeed Samy
Tarikh Lahir :
7/8/1943
Tempat Lahir :
Mahalla Al-Kubra
Status :
Berkahwin
Pasangan Hidup :
Samia Alshanawy,bekas Pengetua Madrasah Ad-Dakwah Al-Islamiah di Bani Suef,Mesir.
Anak-anak :
Ammar (Jurutera Komputer)
Bilal (Pakar Radiologi)
Doha (Ahli Farmasi)
Cucu-cucu :
Ro'a
Habib
Eyad
Tameem
Kejayaan Akademik :
Sarjana Muda Kedoktoran Haiwan - Kaherah,tahun 1965.
Pensyarah Fakulti Kedoktoran Haiwan - Asyut,tahun 1965.
Memperolehi Master Kedoktoran Haiwan dan menjadi Guru Pembantu pada tahun 1977 di Universiti Zagazig.
Menjadi Doktor Haiwan dan menjadi Guru pada tahun 1979 di Universiti Zagazig.
Menjadi pembantu Profesor Kedoktoran Haiwan pada tahun 1983 di Universiti Zagazig.
Menjadi Doktor Pakar Haiwan di Institusi Sana'a pada tahun 1982-1986.
Menjadi Profesor Perubatan Haiwan pada tahun 1987 di Cairo University - Cawangan Bani Suef.
Menjadi Pengerusi Bahagian Patologi,Fakulti Kedoktoran Haiwan di Bani Suef pada tahun 1990 untuk dua sesi.
Mengajar di bawah Fakulti Kedoktoran Haiwan di Universiti Bani Suef untuk pelajar-pelajar graduan pada tahun 1993 untuk satu sesi.
Menjadi Supervisor pada 15 kelulusan Master dan 12 PhD serta 12 kajian saintifik dalam ruang lingkup kepakarannya.
Pekerjaan Sekarang :
Profesor Bahagian Patologi Fakulti Kedoktoran Haiwan – Bani Suef Universiti
Aktiviti Sampingan :
Setiausaha Umum Persatuan Umum Kedoktoran Haiwan untuk selama sesi.
Bendahari Persatuan Perubatan selama satu sesi.
Aktiviti-aktiviti Sosial dan yang melibatkan Sains :
Ahli Majlis Kerajaan Pertubuhan Kerajaan Islam Mahalla Al-Kubra
Ahli Lembaga Kakitangan Kelab Universiti Kaherah selama 10 tahun dan menjadi supervisor cawangan kelab tersebut di Bani Suef.
Timbalan Pengerusi Lembaga Kakitangan Kelab Universiti Kaherah dan Lembaga Dakwah Islam di Bani Suef pada tahun 1996.
Pengerusi Pertubuhan Ahli Kakitangan Rumah dan Pembantu-pembantunya di Universiti Bani Suef.
Pengerusi Lembaga Pengarah Bahagian Patologi dan Patologi Klinikal pada tahap Republik.
Pengerusi Akhbar Kajian Perubatan Haiwan di Fakulti Kedoktoran Haiwan Bani Suef selama sembilan tahun.
Pengerusi Pusat Perkhidmatan Persekitaran Fakulti Kedoktoran Haiwan - Bani Suef.
1965 : Menjadi tribunal tentera bersama Profesor Said Qutb dan saudara-saudara Islam yang lain. Di hukum selama 15 tahun akan tetapi menjalani hukuman selama sembilan tahun sahaja.
1974 : Dilepaskan dan kembali bekerja di Universiti Asyut dan kemudian di pindahkan ke Universiti Zagazig.
Setelah itu dia terbang ke Yaman. Balik dari sana dia ke Universiti Bani Suef.
1998 : Dipenjarakan selama 75 hari kerana kes Lembaga Dakwah Islam di Bani Suef ketika beliau menjadi Pengerusi kelab tersebut.
1999 : Di hukum penjara selama lima tahun kerana kes satu organisasi persatuan. Dilepaskan selepas tiga tahun.
2008 : Di tangkap dan di tahan selama sebulan ketika pilihan raya perbandaran.
Khidmat Bakti :
Menyumbangkan artikel dan hadith pada laman web 'Ikhwanonline'.
Meneliti dan mengkaji konsep dakwah.
*Pernah di hukum mati pada tahun 1954 tapi kemudiaannya di ringankan hukuman kepada penjara seumur hidup.
*Nama Dr. Mohammad Badi' termasuk dalam senarai 100 tokoh terbesar dunia Arab mengikut Ensiklopedia ilmiah arab yang diterbitkan oleh lembaga Informasi Ilmiah Mesir pada tahun 1999.
HIDUP GERAKAN ISLAM!!!
TAKBIR!!
ALLAHU AKBAR!!!
Selasa, 19 Januari 2010
@@%Bakso Cinta%@@
Arakian,demam KCB 2 (Ketika Cinta Bertasbih) telah melanda pelajar-pelajar Melayu di Mesir baru-baru ini. Oleh kerana yang demikian maka telah ramailah ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah yang telah terpengaruh akan ceritanya yang indah bak berada di tepian pantai itu. Sang Ustaznya mulalah berangan-angan bahawa dirinya adalah seorang jejaka hebat bak Ustaz Khairul Azam yang lebih 9 tahun meninggalkan keluarga di Indonesia,belajar sambil menjual bakso manakala yang Ustazah...Mimpinya sentiasa dibuai bayangan yang dirinya adalah Ustazah Althafun Nisa yang lemah lembut bak puteri kayangan dan berkelulusan Master seperti mana watak dalam cerita.
Apa-apa pun,cerita tetap adalah cerita...Tidak ada kaitan dengan yang hidup atau pun mati. Akan tetapi membayangi diri adalah seorang yang hebat sebenarnya bagus kerana secara psikologinya akan membuatkan diri seseorang itu bertindak seperti mana orang hebat,bekerja seperti orang hebat dan sebagainya. Bercerita tentang KCB masih ingatkah para pembaca pada Bakso Cinta? Ahaa... Di sini penulis ingin berkongsi dengan para pembaca tentang resepi membuat bakso goreng. Pada asalnya resepi ini mengajarkan cara membuat bakso berbentuk bulat. Jadi,untuk menukarkan ia pada bakso cinta maka bentukkanlah adunan kepada bentuk hati.
Bahan-bahan :
200 gram ikan tenggiri di potong kecil
50 gram tepung sagu
1 putih telur
2 senduk air
1 batang daun bawang, di hiris halus
1 sudu kecil serbuk lada hitam
Cara-cara membuat:
1. Blender ikan tenggiri sehingga hancur.
2. Masukkan tepung sagu dan putih telur. Di kacau rata.
4. Tuang air. Di kacau rata.
5. Bulatkan (wat bentuk hati kalau nak) lalu rebus di air mendidih hingga terapung. Pisah2kan.
6. Goreng dalam minyak panas hingga kecoklatan.
*Jika mahukan bakso yang lebih kenyal,uli adunan ikan lama sedikit sambil dibanting-banting.
Mudahkan???
Selamat Mencuba~~
Isnin, 18 Januari 2010
MSG
Apa itu MSG? Sekali baca pasti ramai di antara pembaca yang teringatkan singkatan perkataan bagi 'message'. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang selalu menghantar 'message' melalui 'handphone' pada orang yang tersayang. Pernyataan orang yang tersayang itu membawa pelbagai maksud. Walau apa pun maksud yang kena dengan para pembaca harapnya berhati-hatilah menggunakan kemudahan teknologi yang ada kerana satu hari kelak kita akan di soal tentang penggunaan kemudahan-kemudahan teknologi tersebut.
Makna perkataan MSG yang ingin penulis utarakan di sini ialah monosodium glutamate. Bahan tersebut boleh kita temui hari ini pada banyak makanan seperti makanan-makanan ringan dan 'hotdog'. Pada asalnya bahan tersebut digunakan sebagai penyedap makanan secara tradisional pada makanan-makanan cina akan tetapi kini sudah di gunakan secara meluas pada banyak makanan. MSG juga dikategorikan sebagai bahan beracun kerana ianya boleh menyebabkan kematian sel pada organ badan.
Secara jelasnya MSG wujud pada penyedap makanan seperti Ajinomoto manakala pada makanan-makanan lain pembaca boleh teliti sendiri pada ruangan bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan makanan tersebut yang kebiasaannya berada di bahagian belakang pek makanan. Pelbagai kajian perubatan telah dilakukan pada bahan tersebut dan banyak kesan buruk pada tubuh badan yang telah di temui. Antaranya rasa seakan-akan terbakar pada lidah,mulut dan leher. Lemah-lemah pada tangan dan kaki,sakit perut serta pening kepala.
Selain itu,MSG juga boleh menyebabkan kecederaan pada otak lebih-lebih lagi pada kanak-kanak yang mana secara tidak langsung akan menyebabkan kesan-kesan sampingan seperti ketidakseimbangan emosi,lemah kecerdasan otak dan lain-lain. Bagi seorang yang bergelar pelajar lebih-lebih lagi yang menghafal Al-Qur'an amatlah tidak digalakkan selalu memakan makanan yang disertai MSG dek kerana kesannya yang negatif pada otak sedangkan seseorang pelajar itu perlu mempunyai otak yang cerdas untuk mudah mengingati dan memahami ilmu yang dipelajari.
Satu kajian telah dilakukan pada seekor tikus yang telah diberikan bahan tersebut ketika lahirnya tidak mampu untuk keluar daripada jalan berliku dan lemah dalam membezakan sesuatu perkara berbanding dengan tikus-tikus lain yang bersih daripada MSG. Perkara tersebut jelas menunjukkan kesan negatif pada otak yang telah dialami oleh tikus tersebut. Sebagai makluman,MSG tidak menjadi masalah jika digunakan dalam kuantiti yang sedikit dalam sesuatu makanan akan tetapi ia akan menyebabkan satu masalah yang besar kelak jika dimakan secara kerap walaupun dalam kuantiti yang sedikit.
Sumber : www.purehealthmd.com
www.healthdangers.com
Hujan Oh Hujan
Walaupun di sini wujudnya musim sejuk akan tetapi hujan yang turun tidaklah sehingga turun dalam bentuk molekul ais ataupun salji seperti mana di negara-negara barat. Akan tetapi jika bernasib baik,mereka yang pergi ke Bukit Sinai di Mesir pada musim sejuk akan bertemu dengan makhluk Allah Ta'ala yang di beri nama salji itu di puncak bukit.
Sewaktu udara naik lebih tinggi ke atmosfera,terbentuklah titik-titik air,dan terbentuklah awan. Ketika sampai pada ketinggian yang suhunya sekitar 400 C di bawah titik beku,awan itu membeku menjadi kristal ais yang kecil. Udara sekelilingnya yang tidak begitu dingin membeku pada kristal tadi. Oleh kerana itu,kristal bertambah besar dan menjadi butir-butir salji. Apabila ia terlalu berat,salji itu akan turun. Apabila melalui udara yang hangat,salji itu mencair menjadi hujan. Pada musim dingin salji jatuh tanpa mencair.
Secara sainsnya begitulah asal kejadian hujan air dan hujan ais. Mengikut teori tersebut,salji yang terhasil pada ketinggian yang suhunya sekitar 400 C di bawah titik beku akan terus turun ke bumi dalam keadaan demikian apabila tempat yang dituruni itu sedang di dalam musim sejuk. Akan tetapi mengapa di sini walaupun sedang di dalam musim sejuk hujan tidak turun dalam keadaan molekul ais atau salji seperti mana teori yang disebutkan? Haa.. Itulah yang sedang menjadi persoalan penulis. (kepada pembaca yang mempunyai jawapannya secara fakta dialu-alukan untuk menjawab di ruangan komen).
Penulis pada asalnya ingin berkongsi satu kisah yang berkait dengan hujan di zaman Nabi Allah Musa Alaihissalam namun ulasan berkaitan hujan kelihatan agak panjang. Jadi untuk lebih selesa menghayati kisah yang bakal di ceritakan adalah lebih baik pembaca berehat dahulu setelah letih memahami dan memikirkan teori di atas. Cerita tersebut di kisahkan begini...
Pada zaman Nabi Musa as,kaum Bani Israil pernah ditimpa musim kemarau panjang. Lalu mereka berkumpul menemui Nabi Musa as dan meminta baginda agar berdoa kepada Allah S.W.T. agar menurunkan hujan.
Kemudian berdirilah Nabi Musa as bersama kaumnya dan mereka bersama-sama berangkat menuju ke tanah lapang. Dalam suatu pendapat dikatakan bahawa jumlah mereka pada waktu itu lebih kurang tujuh puluh ribu orang.
Setelah mereka sampai ke tempat yang dituju,maka Nabi Musa as mulai berdoa. Diantara isi doanya itu ialah: “Tuhanku,siramlah kami dengan air hujan-Mu,taburkanlah kepada kami rahmat-Mu dan kasihanilah kami terutama bagi anak-anak kecil yang masih menyusu,haiwan ternak yang memerlukan rumput dan orang-orang tua yang sudah bongkok. Sebagaimana yang kami saksikan pada saat ini,langit sangat cerah dan matahari semakin panas.
Tuhanku,jika seandainya Engkau tidak lagi menganggap kedudukanku sebagai Nabi-Mu,maka aku mengharapkan keberkatan Nabi yang ummi iaitu Muhammad S.A.W. yang akan Engkau utus sebagai Nabi akhir zaman.
Kepada Nabi Musa as Allah menurunkan wahyu-Nya yang isinya: “Aku tidak pernah merendahkan kedudukanmu di sisi-Ku, sesungguhnya di sisi-Ku kamu mempunyai kedudukan yang tinggi. Akan tetapi bersama denganmu ini ada orang yang secara terang-terangan melakukan perbuatan maksiat selama empat puluh tahun. Engkau boleh memanggilnya supaya ia keluar dari kumpulan orang-orang yang hadir di tempat ini! Orang itulah sebagai penyebab terhalangnya turun hujan untuk kamu semuanya.”
Nabi Musa kembali berkata: “Wahai Tuhanku,aku adalah hamba-Mu yang lemah,suaraku juga lemah,apakah mungkin suaraku ini akan dapat didengarnya,sedangkan jumlah mereka lebih daripada tujuh puluh ribu orang?” Allah berfirman: “Wahai Musa,kamulah yang memanggil dan Akulah yang akan menyampaikannya kepada mereka!.”
Menuruti apa yang diperintahkan oleh Allah,maka Nabi Musa as segera berdiri dan berseru kepada kaumnya: “Wahai seorang hamba yang derhaka yang secara terang-terangan melakukannya bahkan lamanya sebanyak empat puluh tahun,keluarlah kamu dari rombongan kami ini,kerana kamulah,hujan tidak diturunkan oleh Allah kepada kami semuanya!”
Mendengar seruan dari Nabi Musa as itu, maka orang yang derhaka itu berdiri sambil melihat kekanan dan kekiri. Akan tetapi,dia tidak melihat seorang pun yang keluar daripada rombongan itu. Dengan demikian tahulah dia bahawa yang dimaksudkan oleh Nabi Musa as itu adalah dirinya sendiri. Di dalam hatinya berkata: “Jika aku keluar daripada rombongan ini,nescaya akan terbukalah segala kejahatan yang telah aku lakukan selama ini terhadap kaum Bani Israil,akan tetapi bila aku tetap bertahan untuk tetap duduk bersama mereka,pasti hujan tidak akan diturunkan oleh Allah SWT.”
Setelah berkata demikian dalam hatinya,lelaki itu lalu menyembunyikan kepalanya di sebalik bajunya dan menyesali segala perbuatan yang telah dilakukannya sambil berdoa: “Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah derhaka kepada-Mu selama lebih empat puluh tahun,walaupun demikian Engkau masih memberikan kesempatan kepadaku dan sekarang aku datang kepada-Mu dengan ketaatan maka terimalah taubatku ini.”
Beberapa saat selepas itu,kelihatanlah awan yang bergumpalan di langit,seiring dengan itu hujan pun turun dengan lebatnya bagaikan hanya ditumpahkan saja dari atas langit.
Melihat keadaan demikian maka Nabi Musa as berkata: “Tuhanku,mengapa Engkau memberikan hujan kepada kami,bukankah di antara kami tidak ada seorangpun yang keluar serta mengakui akan dosa yang dilakukannya?”
Allah berfirman: “Wahai Musa,aku menurunkan hujan ini juga di sebabkan oleh orang yang dahulunya sebagai sebab Aku tidak menurunkan hujan kepada kamu.”
Nabi Musa berkata: “Tuhanku,lihatkanlah kepadaku siapa sebenarnya hamba-Mu yang taat itu?”
Allah berfirman: “Wahai Musa, dulu ketika dia derhaka kepada-Ku,Aku tidak pernah membuka aibnya. Apakah sekarang Aku akan membuka aibnya itu ketika dia telah taat kepada-Ku? Wahai Musa,sesungguhnya Aku sangat benci kepada orang yang suka mengadu. Apakah sekarang Aku harus menjadi pengadu?”
Pengajaran Cerita :-
1. Jangan suka mengadu domba atau menceritakan keburukan orang lain kerana Allah S.W.T. sangat membenci mereka yang suka membuka kesalahan orang lain.
2. Selagi mana pintu taubat masih terbuka atau dengan kata lain selagi mana nyawa masih dikandung badan maka bertaubatlah. Sesungguhnya pengampunan Allah itu lebih besar daripada segala kesalahan hambaNya.
3. Amalan maksiat akan menyebabkan turunnya bala pada kelompok manusia yang lain walaupun si pelaku maksiat tersebut hanya seorang. Maka hindarkanlah maksiat demi kesejahteraan diri sendiri dan orang lain.
Sumber : www.darulnuman.com