Khamis, 11 Disember 2008

Nasyid Memory The Zikr


Mesti ramai yang kenal dan biasa dengar album ni kan? Kalau kat rumah penulis boleh kata hari-hari la Si Muntaz tu buka nasyid nih(ahli bait penulis),kebetulan pula 'sound system' komputer dia tu memang gempak,jadi memang asyik gila la dengar. Pendek kata memang menjadi siulan muda-mudi di rumah kami nasyid-nasyid dalam album tu. Tapi memang best betul la,"aku tak tipu nih!",kata hati penulis,hehe..


Kalau korang nak tau nasyid-nasyid dalam album ni sebenarnya nasyid-nasyid dalam album The Zikr lama(album Raihan yang mula-mula,masa tu nama album dia The Zikr) tapi dia popularkan balik. Nasyid-nasyid tu ditambah-tambah la dengan alat-alat muzik nak bagi lagi best sebab masa album The Zikr lama dulu nasyid-nasyid nih tak de muzik langsung. Masa tak ada muzik dulu pun sedap da dengar,tu yang bila dah di tambah dengan muzik jadi berganda-ganda bestnya tuh.(Penulis teringat lagi masa tu darjah bape tah,selalu dengar dalam keta,abah pasang nasyid The Zikr lama..teringat kat abah la plak,da la jauh ngan dia skang,huhu..sedey..)

Antara nasyid yang paling menarik ialah Perantau sebab dia kisahkan kami yang sedang berjuang di sini. Di kisahkan mereka yang sedang merantau terpaksa mengorbankan rasa rindunya pada ibu bapa,anak bini(klau de la) dan sebagainya demi melihat islam di julang tinggi suatu hari nanti. Nasyid-nasyid dalam album tersebut memang syahdu di dengar dalam masa yang sama turut membangkitkan semangat kami untuk terus berjuang demi ilmu yang bertebaran luas di Bumi Anbiya' nih.

Yang lain-lain korang dengar sendiri la eh,nanti da cita semua tak mahu dengar pulak korang,huhu.. Sebagai kesimpulannya nasyid-nasyid dalam album ni memang bagus la untuk pembangunan jiwa dan keinsafan diri(merujuk pada nasyid Air Mata Keinsafan). Jadinya penulis menyeru kepada pembaca sekalian agar sama-sama la korang bertebaran di muka bumi Allah Ta'ala ni untuk mencari nasyid nih kat komputer sape-sape sekaligus menyedutnya ke dalam 'usb' untuk diperdengarkan di komputer rumah masing-masing,haha..(teruk aku kena klau Ustaz Nazrey tau nih,tau ciplak je,pastu sape nak beli album dia,huk2..)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan