Isnin, 15 Disember 2008

Sembang-sembang Pasal Jin

Jin adalah sejenis makhluk Allah Ta'ala yang agak unik. Jin boleh menyamarkan dirinya dalam pelbagai rupa. Jin juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang mana tidak dipunyai oleh makhluk-makhluk Allah yang lain seperti manusia. Jin mampu terbang ke langit,menghilangkan dirinya,merasuki manusia lain dan sebagainya. Walau bagaimanapun,kaum jin telah dilaknat oleh Allah Ta'ala sehingga hari kiamat atas sebab kederhakaan yang telah mereka lakukan pada suruhan Allah S.W.T pada suatu ketika dahulu.



Maksud Firman Allah Ta'ala:-


"Allah berfirman: 'Apakah yang menghalangimu untuk bersujud(kepada Adam) pada waktu aku menyuruhmu?' Menjawab iblis: 'Aku lebih baik daripadanya,Kau ciptakan aku daripada api sedang dia Kau ciptakan daripada tanah'"


(Surah Al-A'raf:12)



Pada ketika itu jin merasakan dirinya lebih hebat daripada manusia. Jin merasakan ia tidak layak untuk sujud pada Adam kerana ia dicipta daripada unsur yang lebih hebat daripada manusia. Atas sebab itulah jin di laknat sehingga hari kiamat dan diturunkan ke atas dunia. Jin bertekad untuk menggoda seramai-ramainya kaum adam ke lembah kemaksiatan demi memastikan mereka semua akan turut serta bersama dengannya di dalam neraka kelak.


Jin berasal daripada Jan(bapa jin) yang lebih dikenali dengan gelaran Azazil. Mereka terbahagi kepada dua jenis iaitu jin islam dan jin kafir(syaitan). Seperti yang kita sudah sedia maklum asalnya jin itu daripada api(api biru).



Maksud Firman Allah Ta'ala:-


"Dan Dia(Allah) menciptakan jin daripada nyalaan api"


(Surah Ar-Rahman:15)



Maksud Firman Allah Ta'ala lagi:-


"Dan Kami(Allah) menciptakan jin sebelum(Adam) daripada api yang sangat panas"


(Surah Al-Hijr:27)



Seperti juga makhluk-makhluk Allah yang lainnya. Mempunyai pelbagai puak,spesis,agama,kasta dan sebagainya. Begitu jugalah kaum jin. Mereka juga ada yang mempunyai kedudukan dan pangkat. Juga ada yang sekadar jin biasa. Mereka juga pendirian agama masing-masing seperti Buddha,Kristian,Islam dan sebagainya. Mempunyai pekerjaan harian masing-masing. Tidak jauh bezanya dengan manusia(dari segi aturan kehidupan).


Diriwayatkan dalam sebuah hadith dari Abu Tha'labah radiyallahu anhu: bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda:


"Jin itu mempunyai tiga jenis. Satu jenis yang mempunyai sayap(yang berterbangan di udara,satu jenis yang berupa ular dan anjing dan satu jenis yang berpindah randah"



Jin suka tinggal di tempat-tempat yang kotor,tinggi dan sunyi. Antara tempat-tempat lepak yang menjadi kegemaran mereka ialah tandas,kubur,tempat sampah atas bangunan dan banyak lagi. Oleh sebab itulah juga orang-orang tua kita menegah kita(masa kecik-kecik dulu) supaya tidak bermain pada waktu maghrib. Sebab waktu tu kan tengah sunyi. Orang semua dok dalam umah siap-siap nak sembahyang maghrib apa semua.(kalau perasan,masuk perenggan ni da mula guna bahasa santai2 skit,sebabnya mula2 ingat post ni nak wat formal skit,tapi xble tahan,boring beb,nak tido rasa tulis,hu2..)


Makhluk jin ni dia suka sangat makan benda-benda yang ntah pape ntah. Antaranya dia suka makan tulang,kotoran-kotoran binatang dan asap. Agak-agak kita boleh tak nak makan benda-benda camtu. Makan benda-benda kotor gitu. Mau termuntah-muntah kalau di paksa jugakan,hu.. Eh,tapikan,ada je kaum manusia yang dia makan macam jin makan. Kan ada je kita tengok manusia-manusia yang berkepul-kepul asap keluar masuk hidung dia. Kan makan asap namanya tu kan.(jangan marah org isap rokok,hehe..)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan