Isnin, 29 Disember 2008

Ya Allah..Selamatkan Rakyat Palestin..


Dunia sekali lagi menyaksikan kekejaman rejim zionis israel terhadap rakyat Palestin. Perkara yang berlaku bukanlah satu kejutan buat mereka dan umat islam lain malah sudah berpuluh-puluh tahun serangan demi serangan di lakukan. Perkara tersebut berulang dan berulang sehinggalah kini. Kalau di lakukan catatan secara tetap mungkin sudah jutaan manusia yang terkorban melalui krisis Palestin-Israel yang tidak sudah-sudah itu. Walau bagaimanapun umat islam di sana tetap terus berjuang mempertahankan kedaulatan negara mereka dan yang paling tepat adalah terus mempertahankan islam agar tetap terus berada di puncak.

Semasa catatan ini di tulis sudah 280 orang rakyat Palestin mati manakala 780 orang lagi cedera dek kerana pelancaran siri serangan jet pejuang Israel yang tidak pernah puas meratah umat islam di Palestin. Bilangan korban kali ini adalah yang terbesar pernah di catatkan sejak 60 tahun rakyat Palestin di tekan oleh rejim zionis. Pesawat-pesawat tempur Yahudi itu telah melakukan serangan secara besar-besaran pada 250 kawasan sasaran di Gaza yang dikatakan wilayah pentadbiran Hamas itu sejak kelmarin.

Oleh kerana banyaknya tempat-tempat penting Hamas seperti ibu pejabat keselamatan Hamas, sebuah masjid dan gudang farmasi yang hancur musnah di serang Israel maka ketua biro politik Hamas di Damsyik, Khaled Meshaal
, telah mengeluarkan satu usul pada pejuang Palestin untuk melaksanakan gerakan intifada baru. Israel yang mendapat sokongan padu daripada sekutu terdekatnya, Amerika Syarikat, menamakan operasi ketenteraan terbarunya yang tidak berperi kemanusiaan itu sebagai 'Operation Cast Lead'. Operasi itu bermula dengan serangan 60 jet pejuang ke atas 50 sasaran dalam masa beberapa minit.

Hamas pula membalas serangan yang di lakukan mereka dengan melancarkan 150 roket dan mortar ke bahagian selatan negara Yahudi. Walau bagaimanapun hanya seorang sahaja rakyat negara mereka yang berjaya dikorbankan manakala beberapa orang lagi cedera. Kempen pengeboman Israel terhadap Palestin bermula selepas tamat sahaja tempoh genjatan senjata antara kedua negara itu 8 hari lalu. Gencatan tersebut berlaku selama 6 bulan. Ianya juga berlaku 2 bulan sebelum berlangsungnya pilihan raya Israel.

Kekejaman yang berlaku antara rejim zionis Israel terhadap 1.5 juta penduduk Gaza yang sudah berlaku sejak sekian lama itu telah menyebabkan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengeluarkan kenyataan pada Israel agar menghentikan operasi ketenteraan tersebut. Walaupun begitu, rasanya pembaca semua pun sudah sedia maklum apakah reaksi yang akan di tunjukkan mereka. Sudah pasti tidak semudah itu mereka akan berhenti. Mungkin selagi semua islam di Palestin tidak lenyap dari muka bumi ini maka selagi itulah mereka akan terus melakukan pembunuhan demi pembunuhan.

Rentetan daripada peristiwa kezaliman terbaru yang berlaku ini marilah kita semua selaku umat islam yang prihatin pada nasib umat islam sama-sama melakukan solat hajat dan Qunut Nazilah agar nasib umat islam yang teraniaya di Palestin khususnya dan di tempat-tempat lain umumnya kembali terbela dan dapat melaksanakan syariat-syariat islam dengan lebih tenang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan