Rabu, 28 Januari 2009

TahuN bAru CinA~~


Tahun Baru Cina merupakan satu perayaan yang penting bagi kaum Cina dalam menyambut tahun baru mengikut Kalendar Qamari Cina yang mana terbahagi kepada kitaran 12 tahun dan dinamakan sempena nama haiwan. Tahun Baru Cina juga melambangkan permulaan dalam nasab dan kehidupan. Menjelang perayaan tersebut kaum Cina akan membersihkan rumah masing-masing serta membayar dan mengutip segala hutang-piutang agar masalah hutang mereka tidak berlarutan sehingga masuknya tahun baru.

Pada waktu malam mercun akan di bakar bagi menandakan bermulanya tahun baru dan menghalau puaka serta nasib malang. Rumah-rumah mereka pula akan dihiasi dengan buah limau sebagai simbol murah rezeki, bunga dan pokok limau. Tahun Baru Cina pula akan mereka raikan dengan jamuan-jamuan yang menyelerakan (bagi dorang la) seperti ‘yee sang’ dan kuih bakul. Kaum keluarga mereka akan makan besar dengan masakan tradisi seperti daging itik, daging salai, sosej, kuih pulut, dan limau mandarin.

Golongan muda akan melawat golongan tua dan menerima wang ‘ang pau’ dalam sampul merah untuk melambangkan nasib baik yang diberikan oleh orang yang sudah berkeluarga pada yang sebaliknya. Selain itu, pertunjukkan tarian naga dan singa juga akan diadakan diikuti dengan kereta berhias yang diiringi bunyi gendang. Lima belas hari selepas berlangsungnya Tahun Baru Cina akan disambut pula perayaan Chap Goh Mei sebagai menamatkan Tahun Baru Cina.

Tahun Baru Cina bukan sahaja disambut oleh kaum Cina di merata dunia malah turut dirayakan juga oleh bangsa Korea, Vietnam, Mongol dan Miao (Hmong Cina) yang dipengaruhi oleh Cina dari sudut kebudayaan dan keagamaan. Oleh kerana itu juga mereka turut memakai calendar qamari Cina seperti mana kaum Cina. Walau bagaimanapun kita selaku mereka yang bergelar Islam di larang sama sekali untuk turut serta dalam menyambut perayaan mereka.

Larangan daripada kita menyambut perayaan orang kafir selain daripada menuruti dalil-dalil yang sahih juga adalah kerana mengelakkan kesan-kesan yang negatif pada umat islam itu sendiri. Antaranya ialah orang kafir akan merasa bangga dan senang dengan perbuatan kita yang menyokong perbuatan mereka yang batil tersebut. Mereka akan merasakan bahawa perayaan agama mereka juga disukai oleh agama-agama lain lebih-lebih lagi agama Islam yang sudah dikenali dengan kemurnian dan kesucian akidahnya.

Di samping itu, sikap kita dalam menyambut perayaan mereka secara tidak langsung akan memberi sedikit sebanyak kesan yang buruk pada akidah kita. Walaupun kita hanya sekadar ingin meraikan mereka tanpa mempedulikan apa yang terkandung di dalam ajaran mereka tapi disebabkan pendedahan kita pada suasana perayaan mereka, patung-patung sembahan mereka yang tidak dapat tidak akan menjadi santapan mata kita ketika berkunjung ke rumah-rumah mereka akan memberi pengaruh pada keteguhan iman kita.


Firman Allah SWT yang bermaksud:-

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin (bagi kamu), sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim”

(Surah Al-Qasas, ayat 51)


Ayat tersebut ialah dalil yang mana menjadi bukti bagi kita yang mengakui Allah SWT sebagai Tuhan dan Rasulullah SAW sebagai ikutan bahawa tidak dibolehkan untuk kita meraikan perayaan atau pun hari kebesaran yang mana bukan datangnya daripada Islam. Begitu juga dengan menghadiri dan turut sama membantu untuk menjayakan perayaan tersebut.

Di larang juga bagi kita untuk mengucapkan selamat ke atas hari kebesaran mereka seperti selamat Tahun Baru Cina, Merry Christmas dan sebagainya kerana ianya seakan-akan kita merelakan perayaan batil yang mereka raikan selain menerbitkan rasa gembira di hati mereka atas ucapan selamat yang kita berikan.


Ibnu Qayyim Rahimahullah pernah berkata:-

"Mengucapkan selamat terhadap syiar dan simbol khusus orang kafir sudah disepakati keharamannya seperti memberi ucapan selamat atas hari raya mereka, puasa mereka dengan mengucapkan, "Selamat hari raya dan yang seumpamanya meskipun pengucapnya tidak terjerumus ke dalam kekufuran, namun ia telah melakukan keharaman yang besar, kerana sama sahaja kedudukannya dengan mengucapkan selamat atas sujudnya mereka kepada salib. Bahkan di hadapan Allah, hal ini lebih besar dosanya daripada orang yang memberi ucapan selamat kapada peminum khamar, pembunuh, penzina dan sebagainya. Dan banyak sekali orang Islam yang tidak memahami ajaran agamanya, akhirnya terjerumus ke dalam hal ini, ia tidak menyadari betapa besar keburukan yang telah ia lakukan. Dengan demikian, barang siapa memberi ucapan selamat atas kemaksiatan, kebid'ahan dan lebih-lebih lagi kekufuran, maka ia akan berhadapan dengan murka Allah"


Begitulah betapa betapa beratnya kesalahan bagi mereka yang turut sama mengucapkan selamat ke atas perayaan kaum kafir. Moga-moga dengan sedikit perkongsian ilmu daripada penulis ini dapat meningkatkan kefahaman pembaca tentang baik buruk menyambut perayaan kaum kafir seterusnya mengelakkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang mendatangkan murka Allah SWT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan