Selasa, 14 Julai 2009

Celoteh Kepimpinan

Lama sungguh jari-jemari mulus penulis ini tidak menari di atas papan 'keyboard'. Adakah ianya kerana jari penulis mengalami kecederaan atau terseliuh dan sebagainya? Oh.. Tidak sama sekali hai sahabat-sahabat.. Ketahuilah sesungguhnya 'line internet' di rumah penulis telah putus pada satu ketika dahulu. Sejak daripada itulah blog penulis telah mengalami kelumpuhan yang kronik sehingga mengakibatkan ia sepi berpanjangan sehingga ke hari ini.

Walaupun wujudnya satu 'post' selepas daripada 'line internet' rumah penulis putus tapi ia hanyalah tidak lebih daripada 'post' yang dinukilkan melalui papan kekunci 'handphone' penulis,sekadar untuk memohon maaf pada peminat-peminat blog(kalau ada) dan melepaskan kegilaan penulis untuk menulis seperti mana aktifnya blog ini ketika era zaman kegemilangannya dahulu..(huhu..)

Pada 'post' kali ini mungkin ianya hanya sekadar celoteh daripada penulis,atau lebih tepatnya ilham spontan atas sebab kesempitan waktu untuk mencari bahan-bahan guna menghasilkan 'post' yang lebih bermutu. Yang demikian itu kerana penulis ketika menulis 'post' ini sedang berada di pejabat SPR Rumah Kelantan Baru yang mana bertempat di Sya'ah 8 atau tingkat yang teratas sekali di RKB. Orang kata sambil-sambil kerja tulis blog atau kata peribahasa sambil menyelam minum air. Begitulah lebih kurangnya..

Pada hari ini pembaca-pembaca pastinya tahu mengenai kemenangan calon PAS,Mohd Fauzi Abdullah,seorang pemborong ikan,di DUN Manik Urai Kelantan dengan hanya majoriti 65 undi. Tidak seperti mana pilihan raya sebelum ini pada tahun 2008 di tempat tersebut yang mana calon PAS,Ismail Yaacob,menang dengan majoriti yang jauh lebih besar iaitu sebanyak 1352 undi. Mengapa begitu jauh sekali perbezaan undinya dengan PR musim lepas? Fikir-fikirlah sendiri..

Apa yang penting ialah pemimpin yang di pilih adalah di kalangan mereka yang betul-betul amanah dan mampu untuk menghindar diri daripada perkara-perkara mungkar seperti rasuah dan sebagainya seperti mana yang sering kita temui berlaku pada pemimpin-pemimpin zaman sekarang. Rasulullah pernah bersabda bahawa setiap daripada kamu adalah pemimpin dan semua orang bertanggungjawab atas apa yang di pimpin.

Pernah satu ketika dahulu,ketika zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul 'Aziz. Pada suatu hari,sedang dia melihat rakyat di bawah pimpinannya yang ramai,telah berkata seorang sahabatnya padanya bahawa mereka semua di hadapan engkau ini bakal menjadi musuhmu ketika di akhirat kelak. Dengan serta-merta menangislah Khalifah Umar mendengar kenyataan tersebut.

Begitulah pembaca-pembaca sekalian. Setiap orang yang berada di bawah seseorang kepimpinan akan mempersoalkan kembali setiap apa kesalahan yang telah dilakukan oleh pemimpinnya ketika di akhirat kelak. Mereka semua inilah yang akan melambatkan proses si pemimpin untuk menjejakkan kaki ke syurga.

Perkara ini tidak tertumpu pada pemimpin negara sahaja,malah jika kita(pelajar-pelajar Mesir) yang biasa memimpin program atau menjadi adhoc program juga di kira termasuk dalam perkara tersebut. So,'conduct'lah program dengan baik ye,jangan ambil mudah je,nanti ajk-ajk kecil bangkit balik kat akhirat,huahua..

Rasanya cukuplah setakat ini dahulu celoteh penulis. Nanti ada rezeki penulis bercelotehlah lagi ye. Kalau rindu sangat nak dengar celoteh penulis lagi marilah berkunjung ke rumah penulis di St.Theresa,Shoubra. Nak tahu di mana? Rahsia.. Heheh~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan