Isnin, 18 Januari 2010

MSG



Apa itu MSG? Sekali baca pasti ramai di antara pembaca yang teringatkan singkatan perkataan bagi 'message'. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang selalu menghantar 'message' melalui 'handphone' pada orang yang tersayang. Pernyataan orang yang tersayang itu membawa pelbagai maksud. Walau apa pun maksud yang kena dengan para pembaca harapnya berhati-hatilah menggunakan kemudahan teknologi yang ada kerana satu hari kelak kita akan di soal tentang penggunaan kemudahan-kemudahan teknologi tersebut.

Makna perkataan MSG yang ingin penulis utarakan di sini ialah monosodium glutamate. Bahan tersebut boleh kita temui hari ini pada banyak makanan seperti makanan-makanan ringan dan 'hotdog'. Pada asalnya bahan tersebut digunakan sebagai penyedap makanan secara tradisional pada makanan-makanan cina akan tetapi kini sudah di gunakan secara meluas pada banyak makanan. MSG juga dikategorikan sebagai bahan beracun kerana ianya boleh menyebabkan kematian sel pada organ badan.

Secara jelasnya MSG wujud pada penyedap makanan seperti Ajinomoto manakala pada makanan-makanan lain pembaca boleh teliti sendiri pada ruangan bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan makanan tersebut yang kebiasaannya berada di bahagian belakang pek makanan. Pelbagai kajian perubatan telah dilakukan pada bahan tersebut dan banyak kesan buruk pada tubuh badan yang telah di temui. Antaranya rasa seakan-akan terbakar pada lidah,mulut dan leher. Lemah-lemah pada tangan dan kaki,sakit perut serta pening kepala.

Selain itu,MSG juga boleh menyebabkan kecederaan pada otak lebih-lebih lagi pada kanak-kanak yang mana secara tidak langsung akan menyebabkan kesan-kesan sampingan seperti ketidakseimbangan emosi,lemah kecerdasan otak dan lain-lain. Bagi seorang yang bergelar pelajar lebih-lebih lagi yang menghafal Al-Qur'an amatlah tidak digalakkan selalu memakan makanan yang disertai MSG dek kerana kesannya yang negatif pada otak sedangkan seseorang pelajar itu perlu mempunyai otak yang cerdas untuk mudah mengingati dan memahami ilmu yang dipelajari.

Satu kajian telah dilakukan pada seekor tikus yang telah diberikan bahan tersebut ketika lahirnya tidak mampu untuk keluar daripada jalan berliku dan lemah dalam membezakan sesuatu perkara berbanding dengan tikus-tikus lain yang bersih daripada MSG. Perkara tersebut jelas menunjukkan kesan negatif pada otak yang telah dialami oleh tikus tersebut. Sebagai makluman,MSG tidak menjadi masalah jika digunakan dalam kuantiti yang sedikit dalam sesuatu makanan akan tetapi ia akan menyebabkan satu masalah yang besar kelak jika dimakan secara kerap walaupun dalam kuantiti yang sedikit.


Sumber : www.purehealthmd.com
www.healthdangers.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan