Khamis, 25 Disember 2008

Ada Apa Dengan 'Merry Christmas'??

Kita semua sedia maklum bahawa rakyat di negara kita terdiri daripada pelbagai agama dan bangsa. Mahu tidak mahu kita perlu juga menyesuaikan diri hidup dengan mereka. Perkara itulah yang di sebut sebagai perpaduan antara kaum. Walau pun begitu, kita perlu ingat bahawa bukan semua perkara kita boleh lakukan demi mengeratkan hubungan antara kita dengan mereka. Di sana terdapatnya batasan-batasan yang perlu kita jaga dan pelihara selaku mereka yang beragama islam.

Hari Natal atau hari 'Christmas' pada tahun ini jatuh pada tanggal 25 Disember, hari khamis. Kebanyakan bandar-bandar di tanah air akan meriah dengan pelbagai pesta dan majlis untuk menyambut hari tersebut. Kita sebagai orang islam tidak sepatutnya menyertai mereka akan tetapi masih ada segelintir daripada kita yang tidak memahami perkara ini dan seterusnya ikut sama turut serta menyambutnya.

Tahukah mereka tujuan sambutan hari 'Christmas' bagi penganut kristian? Sambutan hari 'christmas' disambut adalah sempena untuk mengingati kelahiran Nabi Isa Alaihissalam. Bagi penganut Kristian nabi Isa adalah anak Allah. Perkara ini jelas disebut oleh Allah Ta'ala di dalam Al-Qur'an yang mana bermaksud:-



"Demi sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara yang besar salahnya! Langit nyaris-nyaris pecah disebabkan (anggapan mereka) yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap kerana mereka mendakwa mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak. Padahal tiadalah layak bagi (Allah) Ar-Rahman, bahawa Dia mempunyai anak"

(Surah Maryam:88-92)


Sesungguhnya Allah tidak beranak dan diperanakkan. Firman Allah Ta'ala yang bermaksud:-


Katakanlah: “(Tuhanku) ialah Allah Yang Satu, Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat, Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan, Dan tidak ada sesiapapun yang serupa dengan-Nya".

(Surah Al-Ikhlas:1-4)


Menganut Kristian juga mengatakanTuhan itu tiga(trinity) iatu The Father, The Son and The Holy Spirit. Inilah kesilapan yang paling jelas di dalam agama mereka. Allah juga telah berfirman:-


Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara agama kamu dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar. Sesungguhnya al-Masih Isa ibni Maryam (Jesus) hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam dan (merupakan tiupan) roh daripadaNya. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya dan janganlah kamu mengatakan: "(Tuhan itu) tiga (Trinity)". Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian) supaya menjadi kebaikan bagi kamu. Hanyasanya Allahlah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah daripada mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan cukuplah Dia sebagai Pengawal (Yang Mentadbirkan sekalian makhlukNya).


(Surah An-Nisa':171)


Sesungguhya penganut Kristian tidak berhenti mengatakan Tuhan itu tiga sehinggalah ke hari ini. Oleh itu, Allah mengatakan mereka telah kafir dari agama yang diredhai Allah:


Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga tuhan.” Padahal tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan yang Maha Esa. Dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir daripada mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

(Surah Al-Ma'idah:73)


Dalil-dalil yang dibawakan di atas sudah cukup untuk memberi kefahaman pada kita bahawa haramnya kita menyambut hari 'christmas'. Oleh yang demikian janganlah kita mudah terikut-ikut dengan perayaan yang mereka sambut itu. Jangan kita sambut apa yang menjadi kebanggaan pada agama mereka akan tetapi sambutlah perayaan-perayaan di dalam islam yang dapat menguatkan lagi iman kita pada Allah yang Maha Esa. Moga Allah sentiasa menyelamatkan kita daripada amalan-amalan yang boleh merosakkan akidah kita sebagai muslim yang sejati. Amin..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan