Jumaat, 26 Disember 2008

Apabila Nabi di hina lagi..

Sebelum daripada ini kita sudah dikejutkan dengan berita mengenai penghinaan kepada Nabi Muhammad S.A.W oleh beberapa orang kartunis berbangsa asing dari seberang laut. Baru-baru ini timbul lagi berita yang sedemikian rupa. Akan tetapi berita ini menjadi lebih mengejutkan apabila insan yang dikatakan melakukan perbuatan terkutuk itu berbangsa MELAYU.

Adibah binti Ahmad. Begitulah nama yang diberi. Tidak di sangka-sangka wanita ini satu ketika nanti akan mengemparkan media-media dengan satu kontroversi yang amat memalukan buat dirinya. Sila lawat..
http://adibahahmad.blogspot.com/(kini blog tersebut sudah di tutup)

Kalau diperhatikan post-post di dalam blog itu semuanya berunsurkan penghinaan kepada agama. Blog tersebut bukan sahaja berunsurkan penghinaan kepada Nabi, malah Al-Qur’an dan Allah S.W.T juga turut terlibat. Na’uzubillahi min zalik..

Kalau pembaca sekalian membaca post-post yang di tulis di blognya pasti ramai yang cukup marah dengan wanita ini. Penghinaan-penghinaan yang di buat cukup teruk. Tidak keterlaluan rasanya kita mengatakan bahawa dia telah kafir jika benarlah wanita tersebut yang melakukan penghinaan tersebut. Komen-komen yang di berikan pada post-postnya sudah cukup menggambarkan betapa marah dan geramnya pembaca-pembaca blognya pada dia. Semuanya berunsurkan sumpah-seranah dan ada juga yang ingin membunuhnya serta-merta.

Tahukah pembaca sekalian bahawa hukuman yang paling sesuai bagi mereka yang menghina Nabi adalah MATI???


“Ali bin Abi Thalib menuturkan bahawa ada seorang wanita Yahudi yang sering mencela dan menjelek-jelekkan Nabi SAW. Oleh kerana perbuatannya itu perempuan tersebut telah dicekik sampai mati oleh seorang lelaki. Ternyata Rasulullah SAW menghalalkan darahnya”.

(Hadis riwayat Abu Daud)

“(Abdullah bin Abbas berkata) bahawa ada seorang lelaki buta yang isterinya selalu mencela dan menjelek-jelekkan Nabi SAW. Lelaki itu berusaha memperingatkan dan melarang isterinya agar tidak melakukan hal itu. Namun ia tetap melakukannya. Pada suatu malam isterinya mulai mencela dan menjelek-jelekkan Nabi SAW. Oleh kerana tidak tahan dengan isterinya, lelaki itu menikam isterinya sehingga mati. Keesokan harinya turunlah wahyu kepada Rasulullah SAW menjelaskan kejadian itu. Lalu Nabi SAW mengumpulkan kaum Muslimin seraya bersabda: “Dengan menyebut asma Allah, aku berharap orang yang melakukannya, yang tindakannya itu haq (benar), berdiri”. Kemudian (aku melihat) lelaki buta itu berdiri dan berjalan meraba-raba hingga tiba di hadapan Rasulullah SAW ia duduk dan berkata , “Wahai Rasulullah, akulah suami yang melakukannya. Aku lakukannya kerana dia selalu mencela dan menjelek-jelekkan dirimu. Aku telah berusaha melarang dan selalu mengingatkannya, namun ia tetap melakukannya. Dari wanita itu aku dikurniakan dua orang anak (yang cantik) bagai mutiara. Isteriku amat sayang kepadaku. Akan tetapi semalam dia kembali mencela dan menjelek-jelek dirimu. Sebab itu aku membunuhnya“. Mendengar penjelasan ini, Rasulullah SAW bersabda, “Saksikanlah bahawa darah wanita itu halal”

(Hadith riwayat Abu Daud dan an-Nasa’i)


Nas-nas hadith tersebut menegaskan bahawa darah orang yang menghina Nabi SAW adalah halal. Dengan kata lain hukuman ke atas orang-orang yang mencela, merendahkan, memperolok-olok dan menghina Rasulullah SAW adalah hukuman mati. Hukuman tersebut diucapkan oleh Rasulullah SAW secara langsung dan bukannya pendapat (ijtihad) para fuqaha mahupun ulama. Dengan kata lain hukumannya adalah pasti (qath’i) dan tidak berubah

Mereka juga tidak di beri peluang untuk bertaubat dan hidup seperti insan biasa yang merdeka kerana hanya dengan hukuman mati sahajalah yang boleh menghapuskan dosa mereka daripada perbuatan tersebut.


“Tidak usah kamu meminta maaf kerana kamu kafir sesudah beriman”

(Surah At-Taubah:66)

“Sama sahaja bagi mereka kamu memintakan ampunan atau tidak bagi mereka. Allah tidak akan mengampuni mereka”

(Surah Al-Munafiqun:6)


Walaupun begitu tidak di nafikan bahawa wujudnya pihak lain yang menjadi dalang sebenar bagi kes ini. Tidak mustahil bahawa wanita tersebut telah di kambing hitamkan oleh pihak-pihak tertentu untuk menyebarkan penghinaan-penghinaan yang telah berlaku. Lagi pun saluran berita di TV3 ada menyebut mengenai nombor telefon yang disertakan di blog tersebut. Apabila pihak TV3 cuba menghubungi nombor itu bukan wanita tersebut yang menjawabnya akan tetapi sebuah syarikat kereta. Jadi kita serah sahajalah perkara ini pada Allah S.W.T. Jika betul pun wanita tersebut yang melakukan penghinaan itu maka kita pohonlah pada Allah S.W.T agar dia diberikan hukuman yang selayaknya dengan kesalahan yang telah dia lakukan.

Sebagai pengajarannya kita semua perlulah sentiasa berdoa pada Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hati agar pegangan kita pada akidah yang tulen sentiasa terjaga sehinggalah tibanya saat kita meninggalkan dunia yang fana’ ini. Biarkanlah kita mati dalam keadaan yang baik seperti mana matinya orang-orang soleh yang terdahulu. Semoga Allah sentiasa menjauhkan kita daripada perbuatan-perbuatan yang boleh membangkitkan murka Allah S.W.T pada kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan