Khamis, 18 Disember 2008

Boikot Jangan Tak Boikot

Jihad itu adalah suatu perkara yang wajib. Secara mudahnya perkara yang wajib adalah perkara yang mesti dilakukan walau apa jua halangan pun yang datang menimpa. Tapi yang menjadi masalahnya adalah melalui sudut apakah kita boleh melakukan jihad. Dengan cara apa dan bagaimana. Kita semua sedia maklum bahawa negara kita adalah negara yang aman damai. Bebas daripada sebarang unsur ancaman yang boleh mengganggu gugat kesejahteraan negara. Oleh yang demikian kita sukar mencari peluang untuk berjihad seperti para pejuang mujahidin di negara-negara lain.

Contohnya negara Palestin. Seperti yang kita tahu sentiasa di serang dan di ancam dari masa ke semasa. Jadi peluang kepada rakyat mereka untuk berjihad menentang puak kuffar terbuka luas. Malah kalau tidak mahu pun mereka sudah jadi seakan-akan terpaksa menentang mereka demi melihat keluarga mereka selamat. Jadi bagi kita yang tidak mempunyai peluang untuk berjuang seperti itu kita masih lagi berpeluang berjuang melalui sudut-sudut lain.

Apa yang penulis mahu huraikan di sini adalah mengenai jihad ekonomi. Contoh jihad ekonomi yang boleh dilakukan adalah dengan mengorbankan harta benda kita untuk membeli alatan perang mujahidin,menyediakan makanan untuk mereka dan sebagainya. Yang popular pada waktu sekarang adalah melakukan pemboikotan pada barang-barang tertentu yang didapati hasil jualan tersebut disalurkan pada pihak-pihak tertentu untuk membunuh orang-orang islam dan sebagainya.

Firman Allah Ta'ala yang mana bermaksud:-

"Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang yang percaya kepada Allah dan rasulNya,kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi,serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah,mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya)"

(Al-Hujurat:15)

Rasulullah juga ada menegaskan tentang jihad ekonomi dalam sabdanya yang mana bermaksud:-

"Sesiapa yang mempersiapkan seorang pejuang pada jalan Allah,maka sesungguhnya (seolah-olah) dia sendiri yang keluar berjuang. Sesiapa yang menggantikan pejuang ketika ketiadaannya (pejuang) untuk menjaga keluarganya (keluarga pejuang),maka (seolah-olah) dia sendiri yang keluar berjuang"

(Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim)

Walaupun masalah boikot ini menjadi satu perbincangan yang agak besar di kalangan ulama',ada yang kata wajib,ada yang kata harus dan sebagainya. Tapi secara jelasnya adakah kita sanggup menganiaya saudara seislam kita sendiri? Sanggupkah kita melihat mereka di bunuh dengan peluru-peluru yang ada sumbernya dari kita? Tergamakkah kita melihat mereka hancur di bom dengan bom yang juga ada sumbangannya dari kita?

Sebenarnya tidak dinafikan melakukan boikot adalah suatu perkara yang sukar lebih-lebih lagi kebanyakan barang-barang boikot itu adalah barang-barang yang berkualiti dan agak terkenal. Cumanya penulis ingin menyeru agar pembaca-pembaca semua melakukan boikot sekadar yang termampu(bagi yang xmampu boikot semua).

Biarlah boikot sedikit daripada langsung tidak. Sekurang-kurangnya ada pahala yang kita perolehi dari amalan tersebut. Lagi pun tidak rugi kita melakukan pengorbanan demi islam. Walau pun kita lihat ianya kecil tapi ingatlah ianya tetap di pandang oleh Allah sebagai satu pengorbanan kita pada agama dan akan di ganjari pengorbanan tersebut di akhirat kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan