Rabu, 10 Disember 2008

Mari Berubah

Selalu terdetik di hati,"bilalah aku nak berubah","bilalah aku nak istiqamah semayang tahajud","bilalah aku nak jaga semayang jemaah lima waktu kat masjid",semua persoalan tersebut hanya mampu di jawab oleh diri kita sendiri. Yang menjadi masalah ialah sejauh mana kita boleh mengorbankan segala kehendak nafsu kita yang sentiasa ingin hidup bersenang-lenang,berehat-rehat tanpa memikirkan amalan yang bakal ingin kita persembahkan pada Allah si empunya akhirat.


Sudah siapkah persiapan kita untuk bertemuNya kelak? Rasa cukupkah kita dengan amalan-amalan kita selama ini untuk membeli syurga Allah? Penulis sendiri merasakan amat sedikitnya amalan-amalan yang dilakukan saban hari. Masa lebih banyak di habiskan dengan perkara-perkara yang tidak membawa kepada manfaat. Kesedaran itu ada tetapi sukar untuk mengaplikasikan kesedaran tersebut untuk berubah seratus peratus kepada 'insan baru'.

Perubahan diri yang sepenuhnya hanyalah dapat dilakukan dengan mujahadah yang tinggi serta keazaman yang mantap. Oleh yang demikian,penulis menyeru agar pembaca sekalian sama-sama merubah diri agar menjadi 'insan baru' yang mempunyai disiplin hidup yang kuat. Marilah kita sama-sama mengejar cinta Allah sekaligus meninggalkan cinta duniawi agar kita dapat bertakwa kepada Allah dengan sebenar-benar takwa. Mudah-mudahan perubahan yang kita lakukan akan menjadi pemberat timbangan kita di akhirat kelak InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan